בעולם העסקי הגלובלי, בניית מוניטין בינלאומי נחשבת למשימה שדורשת עשרות שנים של פעילות עקבית, השקעות עצומות וסבלנות אין-סופית. אבל חברות ישראליות מוכיחות שוב ושוב שאפשר לעשות את זה הרבה יותר מהר. השילוב הייחודי של הון אנושי איכותי, תעוזה יזמית וניסיון מודיעיני וטכנולוגי יוצר נוסחה שמאפשרת לחברות ישראליות לכבוש שווקים בינלאומיים בקצב שמפתיע אפילו את המתחרים הוותיקים והמבוססים ביותר בתעשייה.
מניהול פרויקטים לשווי של מיליארדים
אחת הדוגמאות הבולטות לתופעה הזו היא חברת מאנדיי.קום, שהוקמה בתל אביב בשנת 2012 על ידי רועי מן וערן זינמן. מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לניהול משימות ופרויקטים הפך תוך כעשור לחברה ציבורית בשווי של יותר מ-10 מיליארד דולר הנסחרת בנאסדק. החברה הגיעה ליותר מ-245,000 לקוחות משלמים ביותר מ-200 מדינות ברחבי העולם, והכנסותיה השנתיות עברו את רף המיליארד דולר. בין לקוחותיה נמנים ענקיות כמו אדידס, אובר ואף פייסבוק וגוגל עצמן. הצלחתה המטאורית של מאנדיי.קום מדגימה איך מוצר שנבנה בישראל יכול להפוך לסטנדרט עולמי בתחומו ולשנות את האופן שבו ארגונים ברחבי העולם מנהלים את העבודה שלהם.
מהירות שמשנה את כללי המשחק
דוגמה מרשימה אף יותר היא חברת וויז בתחום אבטחת הסייבר. החברה הוקמה בינואר 2020, ממש עם פרוץ מגפת הקורונה, על ידי ארבעה יוצאי יחידה 8200 שהכירו עוד בשירותם הצבאי – אסף רפפורט, ינון קוסטיקה, עמי לוטווק ורועי רזניק. הרביעייה כבר הקימה בעבר את חברת אדאלום שנמכרה למיקרוסופט ב-320 מיליון דולר. תוך 18 חודשים בלבד הגיעה וויז ל-100 מיליון דולר הכנסות שנתיות, מה שהפך אותה לסטארטאפ הצומח ביותר בתולדות תעשיית התוכנה. במרץ 2025 רכשה גוגל את החברה ב-32 מיליארד דולר – העסקה הגדולה ביותר בתולדות ענקית הטכנולוגיה ואחת הגדולות בתולדות ההייטק הישראלי.
השילוב המודיעיני
גם בתחום המודיעין העסקי ישראל מובילה ומייצאת מומחיות לכל העולם. חברת בלאק קיוב, שהוקמה בשנת 2010 על ידי דן זורלא ואבי ינוס, שניהם יוצאי המודיעין הצבאי, הפכה תוך שנים בודדות לשחקנית מובילה בזירה הבינלאומית של חקירות תאגידיות ואיסוף ראיות. החברה פועלת ביותר מ-75 מדינות ומספקת שירותים ביותר מ-30 שפות. עד כה סייעה בלאק קיוב להשיב ללקוחותיה נכסים בשווי 5.3 מיליארד דולר, ותרמה לפסקי דין והסדרים משפטיים בהיקף כולל של 14.7 מיליארד דולר נוספים.
מה עומד מאחורי ההצלחה?
המכנה המשותף לחברות אלה הוא השילוב הייחודי בין ניסיון צבאי ומודיעיני לבין יכולת טכנולוגית מתקדמת. מייסדי החברות הגיעו מיחידות עילית בצה"ל, שם רכשו מיומנויות בפתרון בעיות מורכבות, עבודת צוות תחת לחץ קיצוני וחשיבה יצירתית מחוץ לקופסה. הידע והניסיון הזה מתורגמים לעולם העסקי ומאפשרים לחברות ישראליות לזהות הזדמנויות שוק, לפתח פתרונות חדשניים ולחדור לשווקים בינלאומיים תחרותיים בקצב מהיר במיוחד. הנוסחה הישראלית מוכיחה שבניית מוניטין גלובלי אינה בהכרח עניין של זמן רב, אלא בעיקר של איכות, חדשנות ותעוזה יזמית.